Menu

Harley Davidson motocrossin maailmassa

Harley Davidson on kaikkien tuntema klassikko, joka tunnetaan ennen kaikkea suurikuutioisista pyöristään. Tällaiset pyörät eivät ole kovinkaan nopeita, mutta saattavat kylläkin sopia pidempien matkojen ajoon. Paitsi näihin klassisiin malleihinsa Harley Davidson yhdistetään myös erilaisiin moottoripyöräkerhoihin, joista kaikki eivät aina ole malttaneet pysyä lain paremmalla puolella. Tunnetuin tällaisista moottoripyöräkerhoista lienee Hell’s Angels, joka tuli tunnetuksi 1960-luvulla ennen kaikkea kalifornialaisena ilmiönä, mutta joka sittemmin on levinnyt kaikkialle maailmaan. Samoin on käynyt myös Harley Davidsonin moottoripyörille, siitä huolimatta että se edelleen vahvasti edustaa Yhdysvaltoja maana ja kaikkia niitä piirteitä, joita tähän valtioon perinteisesti liitetään.

Suosio on alkanut laskea

Nykyisin Harley Davidson on tosin menettänyt suosiotaan. Muiden maiden pyörät, etenkin japanilaiset, ovat valloittaneet maailmanmarkkinoita. Harley Davidson taas ei aina ole pystynyt vastaamaan uusien aikojen haasteisiin. Yksi ongelma on varmasti ollut sekin, etteivät ”Harrikat” aina ole niitä kaikkein käytännöllisimpiä pyöriä. Kyse onkin osittain maineesta, brändistä ja siitä mitä Harley Davidson edustaa. Eikä kieltää toki sovi pyörien ainutlaatuista tyyliäkään. Harley Davidsonin klassinen tyyli on jotain mitä vain harva moottoripyörävalmistaja kykenee ylittämään.

Huolimatta näistä kaikkien tuntemista piirteistä, Harley Davidsonin historiaan mahtuu kuitenkin pienoisia harhapolkuja, joista harvempi kenties on kuullut. Harvempi esimerkiksi tietää, että Harley Davidson on valmistanut myös motocross-pyöriä. Kovin pitkään tällaista tuotantoa ei tosin jatkettu ja nykyisin Harleyn motocross-mallit ovatkin jo melkoisia keräilyharvinaisuuksia. Täytyy silti sanoa että motocross pyöristä huolimatta muut varusteet eivät koskaan ole tiettävästi kuuluneet Harley Davidsonin valikoimiin. Seuraavassa esittelemme kahta Harley Davidsonin motocross-pyörämallia.

Harley Davidson Baja 100

Bajan valmistus aloitettiin 60-luvulla, kun maastoon soveltuvien pyörien suosio kasvoi voimakkaasti. Tästä innostuneena Harley Davidsonkin päätti luoda oman maasto-mallinsa. Aivan täysin tässä ei onnistuttu. Pyörä oli maastopyöräksi turhan korkea, eikä täyttänyt kaikkia tällaiselle pyörälle asetettuja vaatimuksia. Muita ongelmia oli mm. tehojen ja hallittavuuden kanssa. Eikä siinä kaikki, myös takapyörän kiinnityksessä ja muodossa oli ongelmia ja satula oli etenkin maastossa ajoa ajatellen aivan liian kova.

Jokin oli siis suunnittelussa mennyt pieleen. Kaiken lisäksi samaan aikaan Japanista tuli markkinoille huomattavasti paremmin suunniteltuja pyöriä. Ei siis olekaan mikään ihme, ettei Harley Davidson onnistunut tällä pyörällä lohkaisemaan palaansa maastoajoon suunniteltujen pyörien markkinoista. Moinen pyörä onkin tänä päivänä varmasti halutumpi kuin omana aikanaan. Hintakin on noussut n. 600 dollarista seitsemään tonniin.

Harley Davidson MX-250

Varsinaisille motocross-markkinoille Harley yritti rynniä 1974 esittelemällä uuden MX-250 motocross-pyörän. Tässä onnistuttiinkin huomattavasti paremmin kuin maastoajoon tarkoitetun pyörän suunnittelussa. Suurin virhe taisikin olla se, ettei pyörä kulkenut kovin lujaa. Näinpä se ei koskaan pärjännyt varsinaisissa kisoissa.

Harley ei kuitenkaan luovuttanut helpolla. Ensimmäisen MX-250-mallin epäonnistuttua se yritti uudestaan samoilla markkinoilla 1978. Tällöin se loi toisen MX-250-mallin. Tällä mallillakin kilpailtiin. Lopulta Harley joutui kuitenkin luovuttamaan motocross- ja maastopyörien teon toisille, asiansa paremmin osaaville tahoille. Se teki järkevän päätöksen ja päätti pitäytyä siinä minkä se parhaiten osaa, toisin sanoen perinteisten harrikoiden valmistuksessa. Nykyisin MX-250 on museotavaraa, jonka arvo liikkuu reilusti toisella kymmenellä tuhannella.

Uudet tuulet

Tällä hetkellä Harley pyrkii uudistamaan mallistoaan sähköisten moottoripyörien suuntaan. Nähtäväksi jää kuinka se tässä yrityksessään onnistuu. Ainakin tähän asti sen vahvuus on ollut imagossa, jonka se tunnetuimmilla malleillaan on onnistunut luomaan.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *